Airbus a dezvăluit trei concepte vizuale pentru noile avioane cu „zero emisii” care vor fi alimentate cu hidrogen.
Constructorul aeronautic vrea să atragă atenţia publicului asupra ambiţiilor sale de a oferi zboruri cu „zero emisii”, în timp ce guvernele europene fac presiuni pentru o tehnologie pro mediu în planurile lor de recuperare post-COVID.
Airbus AIR.PA şi-a stabilit un termen limită până în 2035 pentru a pune în funcţiune o aeronavă comercială pe bază de combustibil care să nu genereze emisii de carbon. Iniţiativa „ZEROe” include concepte pentru două aeronave cu aspect convenţional şi un avion cu fuselaj integrat. Spre deosebire de avioanele normale, motoarele vor fi adaptate pentru a arde hidrogen lichid stocat în partea din spate a fuselajului.
Majoritatea hidrogenului utilizat astăzi este extras din gazele naturale, care creează emisii de carbon. Cu toate acestea, Airbus a spus că hidrogenul utilizat pentru aviaţie va fi produs din energie regenerabilă şi extras din apă cu electroliză. Acesta este un proces fără carbon dacă este alimentat cu energie electrică regenerabilă, dar în prezent procesul este unul costisitor.
Un design turbofan (120-200 pasageri) cu o autonomie de zbor de 2.000+ mile nautice, capabile să efectueze zboruri transcontinentale și susținute de un motor modificat gaz-turbină pe hidrogen – și nu pe combustibil de avion, prin combustie. Hidrogenul lichid va fi depozitat și distribuit prin rezervoare plasate în spatele peretelui etanș de compartimentare spate.
Un design turboprop (până la 100 pasageri) utilizând un motor turbopropulor în locul unuia cu turboventilatoare, de asemenea susținut de combustie de hidrogen în motoare modificate gaz-turbină, capabile să efectueze zboruri de mai mult de 1.000 de mile nautice, fiind o opțiune excelentă pentru zboruri de scurtă durată.
Un design fuziune aripi/corp (până la 200 pasageri) un concept în care aripile fuzionează cu corpul aeronavei, cu o autonomie de zbor similară cu conceptul turbofan. Fuzelajul excepțional de lat oferă multiple opțiuni pentru depozitarea și distribuirea hidrogenului, dar și pentru dispunerea cabinei.
“Aceste concepte ne ajută să explorăm și să consolidăm designul și forma primei aeronave comerciale cu zero emisii din lume, pe care intenționăm să o operaționalizăm până în anul 2035,” a declarat Guillaume Faury, CEO Airbus.
Potrivit acestuia, „tranziția către hidrogen, ca sursă de putere principală pentru aceste concepte de avioane, va necesita acțiuni clare din partea întregului ecosistem aviatic”.